Isnin, 18 Jun 2007

SIMPANG EMPAT DEPAN AMPANG POINT......INILAH PERJUANGAN



Jumaat (8 Jun 2007)

1.00 pm

Masjid Tabung Haji, KL

Aku bersama 2 sahabat sekerja datang untuk menunaikan solat jumaat kat sini. Bak kata orang, bukan datang sebarang datang, datang kami untuk berjuang. Tengah hari jumaat tu merupakan kali pertama aku naik LRT dalam waktu kerja. Almaklumlah orang yang menjadi pemandu untuk diri sendiri mcm aku nie. Jarang dapat merasa naik LRT. Sheikh sempat memberitahu aku area Masjid Tabung Haji memang susah nak parking. Ruang dalam masjid juga agak sempit disebabkan ramai jemaah pada hari tu. Oleh sebab itu, aku bersiap sedia membawa sejadah sendiri yg aku simpan dalam beg. Yg melucukan, time makan tengah hari, ramai memerhatikan aku. Agaknya mesti dieorg terfikir, apalah mamat ni nak buat bawak beg besar2 mcm nak panjat gunung waktu solat jumaat nie?. Takpelah. Korang pikirlah apa pun aku tak kisah. Aku lebih suke bersedia awal. Mana tau mungkin terpaksa bersolat di luar masjid. Bagi kami bertiga, iaitu Sheikh, Che Wan dan aku, kesukaran begini merupakan sesuatu yg biase yg harus ditempoh oleh pejuang-pejuang seperti kami ini. Masjid jauh dari ofis bukan alasan untuk meninggalkan pejuangan ini.

Alhamdulilah, masuk ke masjid masih ada lagi ruang untuk kami menunaikan solat. Sewaktu berjalan masuk tadi, aku terserempak dengan kawan lama, juga terlibat sama di dalam perjuangan ini. Malam semalam pun jumpe mamat nie. Tengah hari nie jumpe lagi. Aku pasti die pun sama mcm aku..masih bersemangat.

Selesai menunaikan solat jumaat, kami bergegas keluar dengan segera. Aku dah menunggu di kaki lima bangunan Tabung Haji tersebut siap sedia dengan kamera milik tunang(nak beli belum mampu beb..hehe). Aku bertanggungjawab sbg jurufoto bebas ini sebenarnya bagi menyimpan kenangan di dalam melaksanakan perjuangan ini di samping memberi maklumat dan pendedahan kepada sahabat-sahabat yg masih tidak mengerti betapa perlunya perjuangan seperti ini. Dalam lebih kurang 2 minit, berkumpullah semua aktivis-aktivis muslim di kawasan tersebut. Kumpulan ni membawa sepanduk, kain rentang dan flyers antaranya menyatakan “ ISLAM UNITED WILL NEVER BE DEFEATED”,”STOP MILITARY CAMPAIGN, NO MORE BLOOD” dan ”JUSTICE FOR ALL”.

Inilah detik-detik yg kami bertiga nanti-nantikan. Inilah perjuangan. Sungguhpun kami tidak mampu pergi berjuang membantu dengan mengangkat senjata, kami berusaha dan bersama dengan kumpulan ini. Kalau korang semua nak tahu, sebenarnya demonstrasi yg dianjurkan kali ini ialah bagi membantah kekejaman tentera Thailand di Selatan Thai. Kekejaman yg berlaku terhadap orang islam di Wilayah Pattani, Yala dan lain-lain perlu dibela. Aku terpanggil utk bersama kumpulan aktivis-aktivis Islam yg dalam perjalanan ke kedutaan Thailand dengan tujuan menyerahkan memorandum bantahan. Sebagai seorang muslim yg dalam penghijrahan menuju mukmin sejati, aku merasa bertanggugjawab membela nasib saudara seislam kita di Selatan Thai ini. Tidak dapat bergadai nyawa, sekurang-kurangnya aku mesti bergadai tenaga, harta dan masa untuk membantu meringankan penderitaan mereka.

Kami berjalan dari Masjid Tabung Haji dengan bermunajat, laungan takbir “ Allah huakbar”…terasa betapa bersemangatnya aku dan sahabat – sahabat ketika itu. Di sepanjang perjalanan, aku sempat mengambil beberapa keping gambar foto. Perjuangan seperti ini perlu disebarkan. Walaupun aku bukan secara langsung terlibat, tetapi sekurang-kurangnya aku membantu memberikan maklumat kepada sahabat-sahabat yg masih belum mengerti perjuangan kami ini. Simpang Empat di hadapan Kompleks Beli Belah Ampang Point menjadi saksi perjalanan menuju perjuangan kami ini.

“Sheikh, tepat 2.10pm kita balik yer?” kataku. Sheikh pun menjawab “OK. Kita pun ada tanggungjawab lain selepas nie.” sambil tersenyum. Sewaktu tiba di depan kedutaan, kelihatan beberapa pegawai polis dan FRU telah bersiap sedia menjaga kawasan tersebut. Bagi aku, polis ada di kawasan ini untuk menunaikan tanggungjawab mereka, menjaga keamanan negara dan masyarakat. Aku tidak pernah menyalahkan mereka yg menjaga perhimpunan ini agar berlangsung dengan aman. Kami pun bukan datang ke mari untuk mencetuskan provokasi, tetapi ingin meluahkan rasa tidak puas hati dan marah terhadap kekejaman yg dilakukan ke atas saudara mara kami.

Ucapan demi ucapan dibuat oleh tokoh-tokoh yang kebanyakannya pemimpin Parti Islam dan NGO-NGO Islam dan diselang dengan laungan “Allah Huakbar”, “Hancur Thailand” dan lain – lain lagi. Ketika aku tengah sibuk mengambil gambar foto, datang seorang lelaki berpakaian ofis menghampiri aku. Beliau rapat denganku dan bertanya “ Siapa yg tengah berucap tu?”. Aku bingkas menjawab”Saya tak tahu..Baru pertama kali nampak”. Di dalam hati aku berbisik “Kalau aku tahu pun aku takkan bagitahu kau”...”Aku tak tahu siapa dan apa tujuan lelaki tersebut bertanya”....Kemudian die bertanya seorang remaja di sebelah aku...Budak remaja pun memberitahu lelaki tersebut bahawa lelaki yg menyampaikan ucapan tersebut ialah Ustaz Nasruddin Tantawi.

Hati aku berdetik tiba-tiba mendengar nama tersebut. Nama ustaz yang aku biasa lihat di dalam blognya di mana aku selalu melayari dan menyalin bahan bacaan ilmiah dan ilmu agama yg ditulis oleh Ustaz Nasruddin. Tak sangka kita berjumpa di majlis seperti ini ustaz walaupun dari jauh. Aku memang hampir setiap hari akan melayari laman blog ustaz yg menamakan blognya sebagai “Diari Seorang Mujahid”. Isi kandungan blog ini banyak memberikan manfaat yg berguna. Antaranya ustaz akan mengupas isu-isu semasa di Malaysia, komen berkenaan isu semasa dan kenyataan yg dikeluarkan oleh tokoh-tokoh tertentu serta khutbah jumaat beliau.

Berbalik kepada perhimpunan tadi, semakin lama bilangan hadirin yg menyertai perhimpunan ini bilangannya semakin ramai. Kaum muslimah juga turut hadir menyokong bantahan yg dibuat. Tepat 2.10 pm - Kami terpaksa meninggalkan kumpulan tersebut. Mereka masih di sana menyatakan bantahan. Sewaktu aku dan sahabat-sahabat meninggalkan mereka, memorandum bantahan masih belum diserahkan kepada pihak kedutaan. Kami terpaksa beredar kerana masih ada tanggungjawab lain pula yg perlu diselesaikan. Di sepanjang laluan kami menuju stesen LRT Ampang Park, kami brtembung dengan beberapa orang FRU. Alhamdulilah, mereka tidak menegur atau mempedulikan kami. Sedang kami berjalan menghampiri tempat mereka berada, lalu sebuah kereta jenama proton satria. Kami tertarik perhatian dengan kereta ini disebabkan penumpang yg duduk di pintu hadapan kereta mengeluarkan kepala....Lelaki berambut panjang dan bertubuh agak besar menegur anggota FRU di depan kami “ Ada apa depan tu bang?...lantas anggota FRU tersebut membalas teguran dengan berkata “serah memorandum”.Mamat yg berada dalam kereta terus membalas...”apalah dieorg nie..menyusahkan orang je”. Aku yg hampir dengan perbualan tersebut tersentak. MENYUSAHKAN ORANG? Mamat nie tak guna betul bisik hati aku. Aku fahamla laluan ke jalan tersebut agak jam disebabkan perhimpunan aman tersebut. Tapi aku rase dia tak patut cakap mcm tu. Sudahlah kau tak mahu bersama-sama menyokong bantahan tersebut sebaliknya siap kutuk lagi. Langsung tak ambil tahu isu berkaitan agama. Langsung tak peduli pasal penindasan ke atas saudara seagama. Aku berbual dengan 2 sahabat memberi komen mengenai mamat nie.”Memang ramai orang melayu kita mcm ni, die tak rase ditindas,dizalimi lagi..Kalau tiba bala di negara kita sama mcm saudara seagama kita, barulah die tahu.”

Perjalanan kami tiba ke destinasi pada pukul 2.35 petang. Di sepanjang perjalanan menggunakan kaki tadi, memang agak mengahla aku rasa. Apa lagi sahabat-sahabat yg turut serta masing-masing lebih berumur dari aku. Namun penat lelah kami ni kalau nak kire terlalu sedikit berbanding perjuangan menggadai nyawa utk mempertahankan maruah islam oleh saudara kita di Selatan Thai. Apa yg aku boleh bantu hanyalah berdoa kepada Allah memberi kemenangan kepada mereka. Dan kepada sahabat-sahabat seperjuangan...”Semoga perjuangan kita dengan niat kerana Allah ini diredhai dan diberi kekuatan oleh Allah yg Maha Esa untuk menyertai perjuangan yg lebih mulia di sisi agama di masa – masa hadapan.....ALLAH HUAKBAR!!!!!!

Jangan rampas hak Melayu

Artikel nie aku petik dari surat khabar mingguan Malaysia tapi aku lupe tarikh. Kalau korang nak tau apa pentingnya artikel nie pada aku ialah isu yang berbangkit ketika artikel ini dikeluarkan ialah mengenai pengajaran matapelajaran sains & matematik di sekolah ke dalam bahasa inggeris. Sebagai salah seorang pejuang bahasa melayu, aku terbangkitlah untuk sama-sama menyokong supaya penggunaan bahasa melayu di dalam 2 matapelajaran teras dan penting ini dikekalkan.

Bercerita mengenai perjuangan memperkasakan bahasa melayu ini, aku ingin berkongsi pengalaman ketika aku masih di Universiti Malaya dulu, aku diamanahkan untuk memegang jawatan sebagai timbalan presiden, Angkatan Mahasiswa Islam Perakaunan, UM(AMIPUM). Time nie darah muda masih panas lagilah bak kata orang. Semangat untuk memperjuangakan bangsa terlalu tinggi. Dengan berbekalkan semangat ini walaupun cetek dari segi pengalaman, aku, arwah saiful (semoga rohnya dicucuri rahmat),anuar,farish dan ashadi memulakan langkah dengan menyatakan hasrat kami untuk menubuhkan kelab perakaunan melayu khas untuk orang melayu islam. Kami agak kurang berpuas hati kerana Kelab Perakaunan yang ada dipelopori oleh bangsa bukan Melayu pada ketika itu. Bukanlah niat untuk bermusuh, tetapi dengan tertubuhnya AMIPUM ini, niat kami untuk membela hak dan kepentingan mahasiswa melayu perakaunan & perniagaan menjadi nyata. Perbincangan demi perbincangan dijalankan oleh kumpulan kami ini. Selepas persepakatan dibuat, kami akhirnya bertemu pegawai Hal Ehwal Pelajar (HEP) bagi membincangkan perkara tersebut. Alhamdulilah beliau bersetuju untuk memberi kebenaran kepada kami melaksanakan hajat kami ini.

Antara tujuan kami menubuhkan persatuan ini sebenarnya ingin membantu mahasiswa islam untuk mempertingkatkan prestasi dan pencapaian mereka. Antara langkah-langkah dicadangkan ialah mewujudkan system mentor iaitu 1 mahasiswa yang bijak akan membuat study group dgn beberapa mahasiswa lain,mewujudkan nota kuliah di dalam bahasa melayu, mewujudkan hubungan dengan syarikat-syarikat korporat dan dewan perniagaan melayu serta beberapa aktiviti kemasyarakatan seperti gerai konvo dan majlis jamuan hari raya dan berbuka puasa.

Namun sesetengah pihak menentang usaha kami ini. Paling ketara ada segelintir pelajar melayu sendiri tidak bersetuju dengan usaha kami mewujudkan nota di dalam bahasa melayu. Alasan yang diberi oleh golongan ini kerana kononnya tidak mahu memanjakan bangsa sendiri. Memang betul cabaran yg akan dihadapi kelak ketika di zaman pekerjaan iaitu mesti menguasai bahasa inggeris dengan mahir kalau ingin bersaing di dalam pasaran sektor swasta khususnya.

Namun bagi aku mudah je nak menjawab soalan mcm ni. Ramai budak-budak melayu kat universiti ni bagus2. Tapi masalah bahasa yg menyebabkan mereka kurang hebat sama seperti ketika di bangku sekolah. Ilmu yg diberi oleh pensyarah tidak boleh diterima 100% oleh sbb masalah tersebut. Oleh itu, cadangan yg kami buat ini bertujuan membantu mereka untuk memahami pengajaran pensyarah dengan menyediakan alternatif nota bahasa melayu, (bukan minta pensyarah alih bahasa mengajar di dalam bahasa). Inilah antara masalah yg kite hadapi. Melayu sendiri yg tak ingin memajukan bahasa ibunda. Semangat patriotik tidak wujud di dalam hati mereka. Jika mereka pakar dalam bahasa inggeris, setidak-tidaknya beri peluang kepada kawan-kawan lain meguasai ilmu sama seperti mereka. Kenapa kite tak boleh jadi macam Jerman,Perancis,Taiwan, Korea juga Indonesia dan Thailand telah menuju ke arah yg sama iaitu mengalih bahasa segala buku ilmu kepada bahasa ibunda mereka. Bangsa-bangsa yg belajar menggunakan bahasa ibunda inilah yg menjadi antara bangsa yg maju di dunia ketika ini. Memang tidak dinafikan penguasaan bahasa inggeris penting tetapi bukan dengan menukar ilmu teras kepada bahasa orang lain. Fikir-fikirkan lah...........................................................................

MUKADIMAHLAGI mengenai isu pendidikan. Yang terbaru, orang Melayu terkejut dengan keputusan kerajaan membuka 10 peratus kuota dalam Program Matrikulasi dan Maktab Rendah Sains MARA (MRSM) kepada bukan bumiputera. Kemudian terdapat keresahan apabila jumlah pelajar Melayu di institusi pengajian tinggi swasta (IPTS) didapati cuma lima peratus.Isu-isu ini menyusul selepas polemik pelajar Melayu lemah, graduan Melayu tidak fasih berbahasa Inggeris dan menganggur, cadangan sekolah aliran Inggeris dan keributan ujian pertama sistem meritokrasi. Apa yang pasti, semuanya berkisar tentang Melayu sehingga membayangkan pelajar Melayu terlalu lemah.Setiap kali timbul isu dan kontroversi bidang pendidikan serta munculnya pelbagai cadangan, sistem pendidikan akan dipersalahkan - akhirnya ia diubah dan diubah lagi.Tokoh pendidikan dan ahli akademik yang masih aktif, Profesor Diraja Ungku Aziz mengakui sistem pendidikan negara sekarang semakin caca marba kerana sentiasa diubah.``Saya lihat perubahan sistem pendidikan adalah semata-mata memenuhi perjanjian atau kompromi politik... pendidikan bukannya bola untuk permainan politik.``Ia menjadi lebih tidak adil jika perubahan dilakukan dengan merampas hak istimewa bumiputera yang telah dipersetujui,'' katanya yang lebih dikenali sebagai Pak Ungku.Ketika ditemu bual selama dua jam oleh wartawan AZMAN ANUAR dan RAMLI ABDUL KARIM di rumahnya di Kuala Lumpur, Jumaat lalu, Pak Ungku optimis pelajar Melayu sebenarnya mampu bersaing. Tetapi ia tidak akan berlaku sekarang.Rombakan sistem kuota bukanlah jawapan untuk meningkatkan prestasi akademik Melayu, kata beliau.``Soal kuota sudah selesai pada 1970-an, apa perlu diubah lagi. Yang penting biarlah `kecacatan' Melayu dalam pendidikan dihapuskan dahulu,'' ujarnya.Pak Ungku turut menyentuh isu bahasa pengantar Inggeris bagi subjek tertentu di sekolah, penggabungan IPTS dan pelajar lelaki Melayu tidak bermotivasi.MINGGUAN: Kerajaan mengejutkan orang Melayu apabila mahu membuka 10 peratus kemasukan bukan bumiputera dalam Program Matrikulasi dan MRSM. Kepada Pak Ungku, apakah sebenarnya yang ingin kerajaan sampaikan daripada keputusan itu?UNGKU AZIZ: Saya fikir ini satu langkah politik. Tidak ada kena-mengena dengan perkara lain. Ia didorong pengaruh politik. Ada orang fikir ini untuk beri persaingan kepada pelajar Melayu sebab sekarang mereka tidak bersaing.Pada saya, logik alasan untuk persaingan itu tidak jelas. Kalau hendak orang bersaing kita patut tukar sistem. Itupun kalau soal persaingan begitu penting bagi kita.Kalau kita rasa perlu ditambah lagi persaingan, kita boleh tambah.Yang peliknya kekurangan dan masalah asas pelajar Melayu tidak dipandang. Sebaliknya soal persaingan lebih disibukkan.Saya yakin kalau tujuannya ialah untuk mewujudkan persaingan ada teknik lain.Pak Ungku tidak setuju dengan kuota 10 peratus itu dan menganggap keputusan kerajaan itu sekadar keputusan politik?UNGKU AZIZ: Ya, ya. Saya yakin perkara ini dibuat kerana perjanjian politik untuk memuaskan hati bukan Melayu yang nampaknya seperti kata pepatah, beri betis hendak paha. Jadi, ini soal sama ada kita mahu menjual paha atau tidak. Itu persoalannya sekarang. Kalau mahu jual sangat paha itu, juallah kalau itu saja yang boleh dapatkan sokongan bukan Melayu.Isu kuota ini sudah selesai selepas 13 Mei 1969 dulu. Ketika itu Melayu lemah dan perlukan bermacam-macam bantuan supaya kedudukan kita boleh sama (dengan bukan Melayu).Sebenarnya kita perlu sediakan pelajar Melayu yang boleh bersaing dan tidak gagal dalam persaingan.Kita mesti ada program untuk menyediakan pelajar terbabit supaya mempunyai harapan menang dalam persaingan.Dalam bola sepak, kita pandai cari jurulatih untuk menang, kalau pelajar mana jurulatihnya. Inilah soalnya.Jadi kalau isunya ialah untuk Melayu bersaing, kita mesti gunakan teknik yang lain.Bukan dengan kuota 10 peratus tadi?UNGKU AZIZ: Bukan kuota. Saya fikir kuota lebih kepada bukan Melayu tidak mengatasi masalah prestasi Melayu.Satu lagi tujuan kuota 10 peratus kepada bukan Melayu itu ialah perpaduan dan integrasi kaum. Adakah ini boleh diterima?UNGKU AZIZ: Dalam soal integrasi dan perpaduan kaum ini kalau dibincangkan dalam konteks misi atau wawasan, hanya boleh tercapai sepenuhnya mungkin 50 atau 100 tahun daripada sekarang.Tetapi pada masa ini, tahap perpaduan yang dicapai di Malaysia sebenarnya sudah amat baik. Negara kita menjadi model kepada dunia. Bandingkanlah Malaysia dengan seluruh Asia Pasifik dan Asia Tenggara, kita jadi model iaitu boleh hidup satu tempat walaupun berbilang kaum.Adakah sekali lagi Pak Ungku menganggap alasan integrasi ini merupakan alasan politik?UNGKU AZIZ: Ya, ia dipolitikkan. Yang memperbesar-besarkan dan lebih sibuk dalam soal ini ialah parti bukan bumiputera.Sebenarnya yang berasa lemah sekarang ini ialah orang Melayu. Bukannya bukan Melayu kuat sangat, tidak.Jadi, kalau yang rasa lemah itu Melayu, kenapa hak orang Melayu pula yang diambil?UNGKU AZIZ: Ini kerana pemimpin Melayu tidak berbalik atau lihat masalah yang sepatutnya mereka selesaikan. Ini termasuk mengurangkan kemiskinan orang Melayu terutama di luar bandar.Turunlah ke padang, lihatlah masalah dan kekurangan pelajar Melayu di sekolah-sekolah terutama di luar bandar. Kemudian cari jalan selesaikan masalah fundamental ini. Ini termasuk juga soal pemakanan seimbang dan berzat, kemudahan belajar, alat-alat sokongan pembelajaran dan persekitaran sekolah.Saya yakin jika ini dilakukan, kedudukan pelajar Melayu termasuk di luar bandar akan jauh lebih baik.Pada pandangan Pak Ungku, dengan mengubah sedikit dasar pendidikan, adakah hak istimewa orang Melayu akan terjejas?UNGKU AZIZ: Ya, sudah tentu. Dari segi itu, ini memang merugikan orang Melayu. Lama-kelamaan seumpama tikus membaiki labu. Ubah sana sedikit, ubah sini sedikit. Sebagai orang lama saya nampak masalah itu tidak akan selesai dengan cara ubah dasar.Sedangkan pada masa yang sama, orang bukan Melayu makin lama makin kuat. Memang tuntutan 17 perkara oleh Suqiu dulu sudah senyap. Sebabnya mereka boleh dapat benda lain.Mereka cuba dapatkan sedikit demi sedikit. Daripada betis sudah sampai ke lutut. Ini masalahnya iaitu strategi kita berhadapan tuntutan orang bukan Melayu.Saya sayang orang bukan Melayu. Saya hormati budaya dan sistem pendidikan mereka baik. Tetapi jangan rampas hak orang Melayu.Penarikan kuota 10 peratus milik bumiputera itu boleh diterima jika IPTS yang kini dibanjiri pelajar bukan Melayu dibuka seluas-luasnya kepada pelajar Melayu. Adakah Pak Ungku bersetuju?UNGKU AZIZ: Saya fikir begini. Di IPTS kita beri pasaran bebas. Apa yang hendak dilakukan terpulang kepada mereka. Siapa ada duit boleh belajar di situ. Kalau pelajar Melayu ada duit atau dapat biasiswa, boleh belajar di IPTS.Sebaliknya kalau di institusi pengajian tinggi awam (IPTA), kita mesti berbalik kepada tahun 1970. Iaitu kenapa ketika itu diadakan universiti-universiti ini iaitu untuk memberi lebih banyak tempat kepada orang Melayu mendapat pendidikan tinggi.Adakah Pak Ungku ingin beritahu bahawa peruntukan 10 peratus tempat di matrikulasi dan MRSM kepada bukan bumiputera sebagai tindakan yang salah?UNGKU AZIZ: Saya tidak mahu katakan begitu. Tetapi saya rasa kerajaan perlu definisikan masalah sebenarnya. Adakah masalahnya ialah persaingan di kalangan pelajar Melayu. Atau masalahnya kurang Melayu. Atau masalahnya kurang bukan Melayu?Jadi keputusan yang diambil oleh kerajaan itu perlu dikaji semula?UNGKU AZIZ: Ya, saya rasa ia perlu difikirkan semula.Sebagai ahli akademik berpengalaman, apa yang Pak Ungku rasa apabila melihat sistem pendidikan negara yang dianggap caca marba kerana terlalu kerap mengalami pindaan dan perubahan?UNGKU AZIZ: Saya dapati apa yang berlaku sekarang, kebanyakan pemimpin apabila kena cuit sedikit, mereka melenting. Mereka ini bersifat reaktif. Bila ada masalah baru lakukan sesuatu. Jadi akhirnya seperti tikus membaiki labu.Ini suatu keadaan yang tidak baik untuk bidang pendidikan negara. Tidak banyak yang proaktif iaitu berfikir jauh ke hadapan.Kita patut mempunyai rancangan jangka panjang. Dan kita mesti tegas dan tetap dengan perancangan itu. Kalau kita hendak berubah, biarlah selepas 10 tahun atau lebih.Adakah sistem pendidikan yang selalu berubah sekarang banyak merugikan orang Melayu?UNGKU AZIZ: Kalau tiap-tiap tahun kita ubah sistem pendidikan, yang menjadi mangsa ialah pelajar, bukan saja pelajar Melayu malah semua kaum.Bagaimanapun, bercakap mengenai Melayu, kita harus ingat mengenai kedudukan mereka masa kini. Dalam keadaan sekarang, kecacatan dalam pembelajaran dan pendidikan lebih banyak ditanggung oleh pelajar Melayu.Ini kerana mereka bermula dengan `cacat'. Lahir saja ke dunia, belum pun mula belajar lagi sudah `cacat'. Mereka kebanyakannya miskin. Apabila bersekolah, mereka banyak kekurangan dan kurang kemampuan. Mereka kurang sana sini. Mereka tidak dapat beli buku yang cukup dan tidak makan makanan berzat dan seimbang sebelum ke sekolah. Di sekolah pula, kemudahan pembelajaran dan persekitaran juga tidak baik. Dengan `kecacatan' ini bagaimana mereka mahu bersaing?Kenyataan Pak Ungku ini bertentangan dengan statistik kemasukan ke IPTA tahun ini yang mana 68 peratus adalah Melayu?UNGKU AZIZ: Sudahkah saudara melihat peratusan perempuan dalam peratusan Melayu itu? Kita patut buka mata dan lakukan sesuatu kerana peratusan tinggi itu adalah kerana pelajar perempuan Melayu. Ini bermakna perempuan lebih bermotivasi.Pada keseluruhannya, lebih daripada 65 peratus pelajar di universiti awam adalah perempuan.Kita kena fikir kenapa pelajar perempuan lebih bermotivasi berbanding pelajar lelaki. Untuk jawapannya, kita kena lihat balik kepada soal persaingan.Maksudnya, lelaki tidak mahu bersaing. Apa yang kita hendak janjikan kepada pelajar lelaki Melayu ini sebagai motivasi kepada mereka untuk bersaing.Atau, apa yang hendak kita lakukan kepada minda pelajar lelaki Melayu? Kita kena definisikan masalah terlebih dahulu. Ini supaya kita dapat menggalakkan minda mereka lebih sedia bersaing.Macam mana pun, kita patut berbangga dan terima hakikat bahawa statistik itu membuktikan pelajar Melayu sebenarnya mempunyai kebolehan?UNGKU AZIZ: Sudah pasti. Itu saya setuju dan tidak nafikan. Cuma saya mahu kita sedar sama ada statistik itu mewakili pelajar Melayu lelaki atau perempuan.Kalau kerajaan beri 10 peratus kuota kepada bukan bumiputera memasuki Program Matrikulasi, adakah ini boleh menukar statistik kemasukan ke IPTA tahun depan?UNGKU AZIZ: Kalau kita rasakan orang Melayu sekarang benar-benar sudah tidak perlukan lagi kuota kerana yakin sudah boleh bersaing, tiada masalah untuk membuka seluas-luasnya sekalipun.Jika kita yakin dan boleh bersaing, memang kita boleh kekalkan statistik ini. Syaratnya, kita sudah yakin kita boleh menang dalam persaingan.Tetapi dengan sistem merit ini, kita cuma boleh lihat sama ada mereka boleh bersaing atau sebaliknya dalam tempoh dua atau tiga tahun lagi.Secara peribadi, bagi Pak Ungku sendiri, adakah orang Melayu sudah boleh bersaing?UNGKU AZIZ: Orang Melayu sama dengan orang lain jika mereka ada minat. Buktinya, hari ini pelajar perempuan Melayu telah buktikan mereka boleh bersaing dan boleh menang dalam persaingan. Persoalannya ialah apa yang telah terjadi kepada pelajar lelaki Melayu.Selepas lebih 30 tahun orang Melayu menikmati pelbagai hak keistimewaan, Pak Ungku fikir, adakah Melayu sudah mampu berdiri sendiri jika hak mereka termasuk kuota dalam bidang pendidikan ditarik sedikit demi sedikit?UNGKU AZIZ: Kita balik pada tahun 1970-an iaitu apabila telah dipersetujui supaya orang Melayu diberi 40 peratus dalam semua bidang untuk penyusunan semula masyarakat. Tindakan ini diambil supaya tidak ada satu-satu bangsa yang memonopoli mana-mana bidang.Yang itu sampai sekarang pun kalau lihat statistik, kepentingan 40 peratus orang Melayu dalam semua bidang belum tercapai. Memang ada orang Melayu yang pegang syarikat korporat yang besar-besar. Tetapi manfaatnya kepada orang Melayu secara keseluruhannya terutama di luar bandar tidak diterima.Orang Melayu boleh bersaing dan berdiri atas kaki sendiri tetapi saya rasa sekarang bukan masanya.Kalau begitu keadaannya, patutkah orang Melayu dipaksa menerima keputusan-keputusan berhubung hak keistimewaan mereka dalam bidang pendidikan?UNGKU AZIZ: Ambil contoh pemberian kuota 10 peratus kepada bukan bumiputera di matrikulasi dan MRSM. Kalau kerajaan fikir ia terbaik dan sudah buat keputusan muktamad, maka muktamadlah. Tetapi lepas ini janganlah pula dibincangkan lagi. Kerajaan kena tunjukkan ia tegas supaya masyarakat ada disiplin. Bukannya sekejap beri 10 peratus dan kemudian tarik balik.Ada yang menyalahkan cara pemilihan ke IPTA yang memberi keutamaan kepada lepasan STPM dan matrikulasi. Lalu dicadangkan peperiksaan tunggal dengan alasan matrikulasi tidak setara STPM. Bagaimana Pak Ungku melihat perkara ini?UNGKU AZIZ: Saya boleh terima pelaksanaan sistem satu peperiksaan atau peperiksaan tunggal bagi menentukan kelayakan ke universiti. Bagi saya itu tidak menjadi masalah. Ini memudahkan kita dalam pemilihan pelajar. Kalau dilaksanakan, cuma gunakan sistem baru itu saja.Pemansuhan STPM dan matrikulasi serta pelaksanaan peperiksaan tunggal bermaksud sistem pendidikan diubah lagi. Sedangkan kita sendiri akui ini kurang baik bagi bidang pendidikan. Jadi apa pesanan Pak Ungku?UNGKU AZIZ: Memang kita tidak mahu kerajaan bertindak seperti tikus membaiki labu. Walaupun pada prinsipnya saya setuju dengan satu peperiksaan kemasukan ke universiti ini tetapi pesanan saya, sebelum dilaksanakan, fikirlah habis-habis. Dan selepas diputuskan nanti, jangan diubah-ubah lagi.Jadi bagaimana hendak memperbetulkan dasar pendidikan yang kerap berubah ini?UNGKU AZIZ: Pertama, saya rasa parti politik yang memerintah mesti ada satu dasar yang mantap dan semua orang boleh terima.Yang kedua, apabila dasar dan sistem sudah dipersetujui dan dilaksanakan ia tidak boleh diubah-ubah lagi. Jika tidak, di sinilah timbulnya kompromi politik dalam pendidikan. Perubahan-perubahan pula dilakukan dalam jangka masa singkat.Patutkah kita hapuskan kompromi politik dalam bidang pendidikan ini?UNGKU AZIZ: Dalam bidang dan sistem pendidikan kita tidak perlu ada kompromi politik. Pendidikan tidak boleh jadi bola untuk permainan politik.Perbincangan kita ini nampaknya mengesan pertembungan antara tuntutan ekstremis Melayu dan ekstremis bukan Melayu. Orang Melayu pertahan hak istimewa mereka manakala bukan Melayu melihat hak sama rata sebagai warganegara. Apakah penyelesaiannya?UNGKU AZIZ: Kita mesti tunjukkan kepada ekstremis bukan Melayu apa yang telah mereka nikmati selama ini. Begitu banyak kekayaan negara ini yang telah mereka kuasai. Mereka juga dapat begitu banyak peluang dalam pendidikan. Majoriti kepentingan, mereka yang dapat. Tidakkah itu semua masih belum mencukupi untuk mereka? Kerajaan pula beri peluang kepada orang Melayu untuk mencapai kedudukan yang sama rata dengan bukan Melayu.Dan bagi yang ekstremis Melayu, mereka tidak boleh lihat untuk merampas hak orang lain. Begitu juga bukan Melayu tidak boleh rampas hak orang Melayu.Kita beralih kepada dilema orang Melayu di IPTS. Benarkah orang Melayu betul-betul tidak ada duit atau kemampuan menghantar anak-anak memasuki IPTS?UNGKU AZIZ: Ya, memang betul. Cuba fikirkan, kalau hendak mengikuti satu-satu kursus saja, bayarannya lebih RM10,000. Mana orang Melayu ada duit sebanyak itu. Itu satu tahun, kalau tiga tahun RM30,000. Saya bercakap dari segi keseluruhan atau pada umumnya berkenaan kemampuan orang Melayu.Bagaimana pula Pak Ungku melihat cadangan menghentikan pemberian lesen dan juga penggabungan IPTS?UNGKU AZIZ: Bagi saya, apa yang penting ialah Lembaga Akreditasi Negara (LAN) perlu betul-betul menjaga kualiti pendidikan di IPTS. Mereka mesti turun padang mengunjungi semua IPTS ini. Tidak kiralah berapa pun jumlahnya, asalkan standard kualiti dijaga. Kita tidak perlu sekat perkembangan IPTS.Bagi saya, kita juga tidak perlu gabung IPTS. Biarlah ada 1,000 IPTS pun, yang penting ialah ada badan pemantau. Mereka ini perniagaan bebas dan kita juga kena sokong perniagaan bebas.Jadi, Pak Ungku tiada kebimbangan langsung dengan nasib pelajar Melayu di IPTS?UNGKU AZIZ: Saya tidak kisah dan bimbang langsung tentang apa yang berlaku dalam IPTS. Yang penting bagi saya ialah sediakan banyak Melayu untuk ditempatkan dalam IPTA dan IPTS.Tetapi dalam penyediaan itu, kerajaan haruslah memastikan `kecacatan' dan kekurangan pelajar Melayu dihapuskan terlebih dahulu.Ini termasuk soal kemiskinan, kekurangan makanan berzat dan tiada kemudahan pembelajaran mencukupi di luar bandar yang kebanyakannya menempatkan pelajar Melayu.Tanpa mempersoalkan hak IPTS mengamalkan pasaran bebas dalam pengambilan pelajarnya, bolehkah nisbah Melayu dan bukan Melayu diseimbangkan di IPTS sedangkan kemampuan Melayu masih jauh di belakang?UNGKU AZIZ: Kalau boleh, saya minta Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) mencari pelajar-pelajar Melayu yang berpotensi untuk dibantu belajar di IPTS. Kita tidak boleh tunggu sehingga orang Melayu benar-benar sudah ada duit untuk melihat mereka lebih ramai di IPTS.Sebaliknya, kerajaan sendiri termasuk pihak PTPTN perlu mengenal pasti mereka dan beri bantuan dan peluang belajar di IPTS.Kita juga berhadapan dengan masalah yang dihadapi oleh pemegang diploma. Mereka ini tidak mendapat tempat dalam pemilihan pengajian peringkat ijazah di universiti awam. Apa komen Pak Ungku?UNGKU AZIZ: Kalau kita adakan sistem satu peperiksaan yang disebutkan tadi, masalah ini akan selesai. Maknanya, pemegang diploma juga kena menduduki peperiksaan kelayakan ke universiti ini.Seperkara lagi yang saya mahu katakan ialah di negara ini kita tidak galakkan pelajar belajar sendiri dengan mengikuti pengajian jarak jauh atau PJJ. Tidak banyak orang Melayu mengikutinya.Sepatutnya, PJJ ini perlu digalakkan. Lihatlah di England, Jerman dan Jepun orang sentiasa belajar. Mereka ambil ijazah secara PJJ sama ada orang dewasa atau yang muda.Jadi pada saya, orang Melayu termasuk pemegang diploma tidak patut terlalu bergantung pada tawaran kemasukan ke universiti untuk pembelajaran sepenuh masa di kampus. Cubalah belajar sendiri menerusi PJJ atau luar kampus, yang penting kita ada minat untuk belajar.Mungkin masalah PJJ ini ialah disebabkan yurannya terlalu mahal. Sewajarnya yuran ini dikaji semula. Dan kemudian bekalkan buku yang berkualiti dan juga cakera padat untuk pembelajaran sendiri.Satu lagi ialah mata pelajaran Sains dan Matematik yang akan diajar dalam bahasa Inggeris bagi murid Tahun Satu mulai tahun depan. Adakah ini boleh membantu pelajar khususnya Melayu menguasai bahasa Inggeris?UNGKU AZIZ: Kepada guru, mungkin tidak banyak masalah kerana mereka boleh berfikir dalam bahasa Inggeris. Tetapi masalahnya, para pelajar Melayu ini tidak berfikir dalam bahasa Inggeris.Lebih baik ajar mereka cara belajar dan cara membaca dalam bahasa Inggeris. Kuncinya ialah membaca. Kalau mereka sudah boleh membaca dan faham apa yang dibaca, 70 atau 80 peratus masalah sudah diatasi.Lagi satu, kita tidak boleh terus ajar subjek di sekolah rendah dalam bahasa Inggeris tanpa persediaan peringkat lebih awal. Kalau tidak, mereka akan mengalami kejutan. Pertama sebab saya katakan tadi, mereka tidak berfikir dalam bahasa Inggeris. Kedua, di peringkat Tadika tiada pendedahan kepada bahasa Inggeris.Saya perlu tegaskan bahawa kanak-kanak selepas umur 14 tahun barulah boleh terima dan menguasai tiga atau empat bahasa.Kalau begitu Pak Ungku tidak setuju ada subjek diajar dalam bahasa Inggeris di sekolah?UNGKU AZIZ: Orang Jepun, Hong Kong dan Taiwan misalnya, mereka boleh bercakap tetapi tidak fasih dalam bahasa Inggeris. Tetapi mereka boleh baca dan faham apa yang mereka baca dalam bahasa Inggeris.Yang penting pada peringkat persekolahan bukannya belajar bercakap tetapi membaca. Kalau mereka boleh membaca dan faham sepenuhnya buku-buku berbahasa Inggeris, dunia ilmu untuk mereka terbuka seluas-luasnya.Masalahnya, pasaran pekerjaan semakin mengutamakan mereka yang fasih berbahasa Inggeris, bukan setakat membaca.UNGKU AZIZ: Apabila mereka sudah banyak ilmu dan boleh membaca bahasa Inggeris, barulah mereka belajar menulis dan bertutur dalam bahasa Inggeris.Pak Ungku sebenarnya ingin beritahu tentang perlunya status quo kedudukan bahasa Melayu di sekolah?UNGKU AZIZ: Ya. Mereka di sekolah rendah tidak boleh menguasai banyak bahasa pada sesuatu masa. Sebab pelajar Melayu tidak ada latar belakang yang membantu mereka kuasai dan guna bahasa lain selain bahasa Melayu.Pak Ungku, kenapa terlalu sukar untuk menguruskan sistem pendidikan di negara ini?UNGKU AZIZ: Ini kerana sistem yang kita ada sudah menjadi terlalu kompleks. Ia disebabkan antaranya terlalu banyak pemikiran dan keputusan jangka pendek di dalamnya.Saya tegaskan bahawa tokoh pendidikan terkemuka dunia daripada Napoleon, Al-Ghazali, Ibnu Khaldun dan lain-lain, kebanyakannya bukan orang politik.Orang yang patut atau boleh merancang pendidikan ialah kumpulan yang banyak pengalaman mengajar dan terbabit secara langsung, bukannya orang politik yang mendominasikannya.Kalau sebaliknya, inilah yang berlaku seperti sekarang apabila sudah ada naib canselor universiti yang tidak pernah pun mengajar di bilik kuliah.




WAL HASIL BALIK ASAL

Aku pun tak tahu mengapa aku gune tajuk nie untuk topik kali nie. Ermm malam tadi si faisal ded1 mesej aku.Ayat die berbunyi “ khamis ini ada dialog lina joy anjuran DAP d hotel Armada…”.Masih tak puas hati lagi ke? Aku terfikir sebentar.Takpela.Maybe sebagai non-muslim, sifat tidak puas hati di kalangan mereka akan wujud. Keputusan Mahkamah Persekutuan tidak membenarkan Azlina Jailani untuk menukar nama dan status agama islam di dalam Kad Pengenalannya ditolak. Ianya memberikan pelbagai reaksi daripada semua sama ada positif mahupun negatif. Ada yang menentang dan ada yang menyokong. Yang pastinya aku adalah salah seorang daripada penyokong keputusan mahkamah tersebut. Mahunya tidak. Kesalahan murtad di sisi islam adalah sangat serius beb…Ada yang menafsirkan perlu diberi peluang taubat selama 3 hari, ada yg ada ulamak yang menafsirkan 3 hari tersebut diberi tempoh panjang seumpama 3 bulan..tetapi jika si murtad tidak mahu juga bertaubat, halal nyawa si murtad tersebut untuk dibunuh..

Bagi aku apakah permasalahan murtad ini mudah sangat berlaku di kalangan melayu. Dari statistic yang boleh dipercayai, kebanyakan yang murtad adalah golongan wanita,ade juga mualaf yg keluar semula dari islam. Kenapa mudah sangat? Bermacam-macam alas an diberikan. Paling ketara disebabkan approach atau pendekatan dari gol. Mubaligh kristian yg menggunakan pendekatan kasih saying,mesra. Ada juga yg beri alas an ingin mencuba/suka-suka.

Tak perlulah aku ulas dengan lebih panjang mengapa dan kenapa?aku tengok pelbagai pihak sama dah mengulas mengenai hal ini namun masih ramai orang melayu yg murtad.

Dulu di kampung, aku dari kecik di ajar mengaji,bersolat..akan dirotan jika tinggal solat. Susah jugak untuk aku bangun pagi menunaikan solat subuh kalau tak dipakse. Kakak aku amat mengambil berat hal-hal agama selain ibubapa. Kata die “ jangan ejek orang pakai purdah itu ninja, sebab ia seolah-olah mempersenda suruhan Allah, seolah-olah menghina Allah. Peringatan tersebut memberi kesan kat orang mcm aku nih.Sbb aku mudah terima dan akui kalau itu hukum Allah, better jangan buat main.

Time aku kt UM pun sama, aku sgt gile music underground. Kawan-kawan ade jugak tegur pasal rambut aku, melolong melalak dlm bilik jamming kolej 2 tu.Bagi aku itu semua nasihat yg baik, aku terima dgn rela hati. Sebab mmg hokum rambut panjang bagi lelaki sehinggan menyerupai wanita adalah haram. Namun kerana time tu aku masih budak-budak nakal lagi, maybe jugak aku belum ada kesedaran,aku terpengaruh. Tapi Alhamdulilah, berkat kesedaran di dalam diri serta berusaha ingin berubah dan taubat, aku berubah sikit-sikit. Aku memotong pendek rambut aku yg mayang menghurai selepas tamat menuntut di UM. Seperkara lagi, aku ni fan Liverpool FC. Jersey lfc Oldskool yg aku ade aku jual semua sbb ade lambing Carlsberg.

Cuma apa yg aku nak sampaikan mesej di sini kesedaran diri terhadap agama tu penting sebenarnya.Teramatlah penting. Jangan beri peluang kepada diri kite untuk mempersenda atau mencuba hal-hal yg melibatkan agama. Kalau kite inginkan hidayah Allah, kite perlu sendiri perlu berusaha mencari,niat untuk betul-betul berubah dan berdoa memohon hidayah tersebut. Bagi aku orang yg murtad nie antara sebab paling utama mungkin sensitiviti dan keseriusan mereka di dalam hal-hal agama tidak wujud. Sebab tu ade pengakuan gadis murtad di dalam Harian Metro menyatakan die murtad dengan pada asalnya saja cuba2 ikut kawan-kawan non muslim ke tempat ibadat agama mereka. Setau aku, kalau tak cukup ilmu di dada, jangan cube-cube benda-benda mcm ni. Kalau akidah dan tauhid kite tak cukup kuat, jangan cube untuk mengkaji agama-agama lain tanpa usul periksa dan membabi-buta. Jangan berani mencuba benda yang melibatkan hal-hal sensitiviti agama macam nie.

Kepada golongan murtad, aku berharap fikirlah betul-betul,berulang2 kali, ketauhidan terhadap Allah.pulangla ke pangkal jalan Sesungguhnya agama Islam adalah dari agama Allah..yang akan menyelamatkan kamu dari api neraka yg seksaannya sgt pedih…tidak dapat digambarkan…taubatlah sebenar-benar taubat….Pulanglah ke sisi Islam……....Wal Hasil Balik Asal…

SEJARAH PERJUANGAN & KEBANGKITAN WIRA SCOTLAND….WILLIAM WALLACE

Aku memulakan blog ni dengan bercerita sedikit pasal antara tokoh yang aku kagumi sifat rebel die berdasarkan cerita BRAVEHEART yang aku pinjam dari Faisal Beckham (bestfrens aku). William Wallace ni merupakan tokoh pejuang pembebasan Scotland dari kekejaman Raja England ketika itu.Marilah kite bersama-sama membaca kisah tersebut….

William Wallace
Scotland was prospering in 1286, but when King Alexander III dies, Scotland is plunged into despair. There is only one rightful heir, his 3 year-old Granddaughter Margaret, Maid of Norway. But in1290 the Maid dies on a remote island en route to her new kingdom. Scotland is left with no heir to the throne. Its leaders must look back several generations, for someone worthy of being king. 14 men set forth attempting to be crowned, the two most prominent are John Balliol and Robert Bruce both from prominent families. As the scent of a Scotland Civil war looms in the air in the autumn of 1290, in steps the King of England Edward I, nicknamed Edward the Longshanks due to his great stature, to assess each contender's rights to the Scottish Crown. It is the entrance of a lion into a flock of sheep. Edward I, one of the most ruthless kings in English history, having conquered Wales, seizes this opportunity to rule another nation. In May 1291, Edward I demands all candidates for King recognise him as the supreme leader of Scotland, fearing Edward’s massive army, they comply. Edward’s long deliberations now begin, in Nov 1292 he selects John Balliol to be king of Scotland, but in reality, Balliol is nothing more than a puppet King for Edward I whom takes advantage and in 1294 Edward I threatens to draft Scottish Nobles into his new war against France. Angered at this, in late 1295, the Scots secretly turn to King Phillip IV of France and a treaty between them is signed. Expectedly King Edward I sees this as act of war. The Scots ratified the treaty in 1296 and immediately assemble their army to invade Northern England. In response Edward I aged 58 leads forces to the Scottish town of Berwick and shows no mercy, massacring men, woman and children, tossing their bodies into the sea. The Scots army confront the English on April 27th 1296; the Scots were decimated. With this victory the Edward I goes North and King John Balliol is captured and forced to renounce his kingship and his France treaty and is imprisoned in a tower in London. Scotland is no longer an independent country; they are now under King Edward’s rule. Scotsmen were no longer to be governed by Scotsmen but by Englishmen. Englishmen Hugh Cressinham was made treasurer, Sir Walter of Amersham made chancellor and Sir William Ormesby was made Chief Justice. The castles throughout Scotland were garrisoned by English troops, the church benefices filled with English priests and the day to day Scottish business was now controlled by English bureaucrats. The Ragman Roll was issued in which every landholder in Scotland was summoned to sign homage to the English King, those who didn’t sign were made Outlaws and became hunted. Edward I it appeared had finally made Scotland, along with Wales, part of his desired single English Kingdom. But although Scotland was at it’s knees, it was not completely subdued. Not all Scots were ready to submit, in spring 1297 Rebellions spring up all over Scotland. In the North East, Andrew Murray, heir of one noble family, leads an armed group. In the South West, several prominent nobles assemble in open rebellion, among them is Robert Bruce the 22 year-old Grandson of original contender for throne also whom had the same name. However the nobles delaying tactics before the battle begins allow another group of rebels to gather men and hide in the dense forest of Selkirk, this rag tag band of guerrilla warriors is not led my a noble, but by an unknown commoner, named William Wallace. The new rebel that emerged from the mist of the Scottish countryside in the spring of 1297, William Wallace is still a man shrouded in mystery. For Wallace the man we have very little information, but we do have some. A lot of information we have on him came from a poet in the 1470’s called Blind Harry who claimed his poems are based on the writings of Wallace’s Chaplin John Blair, but these writings have never been found. According to Harry, the English sheriff of Lanark, William Heselrig, killed Wallace’s wife, later named Marion Braidfute. In revenge Wallace killed the sheriff in revenge and rises up against the English. However there is no solid evidence of Wallace ever being married to a Marion Braidfute, and many historians believe Wallace did not fight for a woman but only for his country’s freedom. Although this possibility is considered to perhaps be true, that indeed Wallace's wife/spouse was killed by the unspeakable Heselrig after a unsucessful attempt to capture Wallace after his wife/spouses family had aided his escape. Wallace in revenge gathered some desperate men and fell by night on the Sheriff and his armed guard, with Wallace himself slaying the Sheriff, legend says hewing him into pieces with his sword, and then burning the buildings with the English guards inside. From here on there was no turning back, for the first time one of the high officials of the hated conquerers had been slain and a ripple of unrest and jubilation soon spread through the opressed Scottish. Men soon flocked to Wallace's banner as he became a magnet for the discontented. Little is known for certain about Wallace until he killed the sheriff of Lanark, not even where or when he was born. Most Scots believe Wallace to be born around 1270, many claiming 1272 in Ellerslie. Blind Harry named his father as Malcolm Wallace, a landowner. However one recent discovery proves that Harry was wrong, in 1998 a researcher in Glasgow completed his close examination of Wallace’s personal seal. Including the long unseen reverse side, which clearly states William the son of Alan Wallace. Wallace was one of three children having two brothers, Malcolm and John. The seal of Wallace also includes the sign of the archer backing up the notion what some historians believe, that Wallace was a poacher before rising up against the English. Some believe he may have been a Robin Hood type Outlaw up until leading his Band. This theory is probably true, because we do know that William, along with his eldest brother Sir Malcolm refused to sign the Ragman Roll, hence they would have been outlawed. Either way it is for certain that Wallace became a Scottish guerrilla leader in his early 20’s. Wallace is believed to have been well educated; Paisley Abby is believed to be where Wallace received his learning from monks, Wallace spoke French, Latin, and possibly Gaelic. Wallace from the beginning was a man of high faith, he would have most likely become a priest if he had been able to lead a normal life. He was supposedly taught the praise of freedom as a boy, "I tell you truthfully, freedom is the best of all things, never live under the yoke of slavery, my son" he was told. Most genuine historians and storytellers agree that Wallace was large man, although there are no portraits of him from his times, through descriptions of the man, he was believed to have been around 6’7 and a man of great strength, with a long mane of brown hair, a thick beard and piercing eyes. His alleged sword stored at The New Wallace Monument in Stirling is 5ft 7 inches long. This sword is so long and heavy it is obvious that the man that used it had to be both of great physical stature and over well over 6’, many believe Wallace to have been around 6’5 to 6’7, a large man, whom in violent and brutal times could, like any other man, himself be violent and brutal, capable of both mercy and violence and determined to impose his will on those who would not accept it. He had no time for traitors or cowards and nothing would stand in the way of his fighting for his country's freedom. Proud Scottish Historians, and myself, think Wallace must have been a hell of a man, an invicible fighter of sorts and a good companion with a grim humour about him, his men really loved him would follow him into the depths of hell, Wallace’s rise from obscurity to command is meteoric.
Enraged by the state Scotland is in, Wallace gathers like mended men, of no nobility, and begins his war against the imperial English. There are stories of Wallace and his band engaging in many battles with English forces, and Wallace slaying many English in the process. One such battle was when Wallace and his band raided Scone and almost captured King Edward’s Chief Justice in Scotland. Reports were that Wallace and his men moved quickly, they moved rapidly to strike at targets before a proper defence could be made, a smart tactic against superior mounted or heavy armed enemies. At Dundee in 1297, Wallace joined forces with fellow rebel Andrew Murray. Although from different backgrounds, Wallace a commoner, Murray of Nobilty, they worked very well together and decided to lay siege to Dundee Castle, In response one portion of the English Army, 10 000 men, head north, and realising the best advantage the Outnumbered Wallace Murray Army can get is to get to a superior position, they raced to beat the English to Scotland’s primary River crossing at Stirling. For all intents, the English not anxious to fight and they sent to Dominican fryers to speak to Wallace whose response was in essence “Were here to fight, and to protect our kingdom, let them come on and we will show them in their very beards!” And at Stirling on September 11 1297, a clear day, Wallace and Murray gather their forces on the hills that overlooked Stirling Bridge on the river forth and waited patiently as the English slowly crossed the narrow bridge. It takes several hours for a few thousand English to cross, lead by King Edward’s appointed treasurer in Scotland, the glory seeking Hugh Cressingham. The English most likely thought the Scots would let em form up after crossing, but Wallace and Murray were not about to pass up this advantage and as the English were still in the process of crossing, the Scots charged. As Wallace and his men charged in on them the English they were hemmed in, it was too tight on the narrow bridge and as the battle raged it was basically a case of the Scots killing until nobody was left in sight to kill. The impact must have been horrific. While the main Scottish rebel force ripped through the English lines, those who tried to escape floundered with their mounts in a sea of mud and were speared to death, while the survivors were sent sprawling on to the ground only to be trampled into mud by the advancing rebels. The ferocity and speed of the rebels' attack caught the English off guard. Within the chaos and mayhem of the English ranks, its foot soldiers were being trampled to death, by the hooves of their own cavalry, or by their own colleagues, and those knights who were thrown off their mounts also suffered a similar fate. Others jumped or fell into the river and drowned due to their heavy armour. When the battle was all but over, the Scots had wiped out almost all of the one hundred heavy cavalry, and five thousand foot soldiers, including three hundred Welsh archers, who had crossed the bridge that day. This clearly demonstrated that an army of 'common men' with the discipline, the courage to fight and die for their country, were able to shatter the myth of English invincibility. For one of first time ever spear-carrying foot soldiers defeated one with heavy cavalry and archers and the English withdraw from most of Scotland. The Scots losses were negligible; it would be Wallace’s greatest victory. The treatment of Cressingham’s body after the battle has gone down in notoriety, it is said that his body was flayed and parts of his skin were carried around, it is also said that Wallace had a belt made out of a strip of his skin, but they were violent times and to be expected. After Stirling the Scottish Nobility named Wallace and Murray as joint Guardians of Scotland, meaning they will fill many of the responsibilities of the absent King. And on October 11th, Wallace and Murray sent a letter to Lubeck, Germany in effort to assert Scotland’s independence. Within a week, Wallace proceeded to invade Northern England to obtain needed supplies and for revenge. This invasion gave English propagandists the chance to pounce and make Wallace out to be a bloodthirsty Monster, many savage stories were told about him. In November 1297, Andrew Murray died, probably from injuries sustained at Stirling. William Wallace, once a commoner, and only in 20’s became the sole guardian of Scotland, a remarkable accomplishment for a comman man, and upon his return from Northern England he was given Knighthood, he was now Sir William Wallace. Wallace never attempted to claim the throne of Scotland, always fighting in name of King John, but his fighting, courage and self confidence hold the nation together, when King Edward summoned the Scottish Nobles to a parliament in York, they Refused under Wallace’s advice. He was the single minded hard liner at the negotiation table, he wasn’t interested in politics or wealth, only fighting for the freedom of his country. In March of 1298, King Edward I returned from France to England to personally lead his army against the Scots. Edward was obsessed with beating the Scots and conquering Wallace. Outraged over the current state, In late June 1298 Edward heads north into Scotland with 25000 troops and 2000 cavalry, Wallace had an estimated 10 000 foot soldiers and was able to recruit a small cavalry under the command of Nobles lead by John Comyn the Red. Wallace follows a scorched earth policy luring the English north and destroying supplies the English might use along the way, his plan was to at first avoid battle and wear enemy down. But at dawn on July 21st spies inform King Edward that Wallace is only 18 miles away near Falkirk, Edward and his tiring army march on to face the Scots. Outnumbered Wallace settles on a radical strategy, assembling his 10 000 men in four schiltrons (A mass of Scottish spearmen wielding unusually long 12 foot spears in tight oval ring formations) designed to repel cavalry, and waiting on the sidelines were the Scottish cavalry. The battle raged on and the oncoming English cavalry were unable to break the tightly packed ranks of spearmen and many were impaled by spears until the key moment of the battle when Wallace called on Comyn and his Cavalry to attack the vast numbers of English archers, they retreated, some labelled Comyn and his forces as traitors. The Scottish Schiltrons were not able to defend themselves when King Edward’s Archers showered them with arrows and their lines were decimated. Then Edward loosed the rest of his cavalry and the battle was all but over. Thousands of Scots died, however Wallace, although fighting on the frontline with his men, managed to survive and escape with some followers, (some say he was personally rescued by Robert Bruce). Wallace left the field not as a coward but determined to acknowledge the truth and battle on. Despite winning this battle, Edward still can’t win the war. The English cannot sustain themselves or conquer Scotland. Edward returns to England as the English only remain in control of Southern Scotland. Wallace is forced to resign as guardian by the Scottish Nobles and the Scots appoint two new guardians, John Comyn and Robert Bruce who argue over political interests.
Perhaps disgusted with the return of politics, Wallace departs for Europe in 1299 to argue the Scottish cause in Paris and possibly Rome but by the end of 1300, Wallace exact whereabouts are unknown for the next 3 years. In May 1303, King of France Phillip IV agrees to a peace treaty with Edward I from which the Scots are excluded. King Edward, now aged 63, leads his troops North against the isolated Scots with little resistance, John Comyn, now the sole guardian of Scotland surrenders in 1304 and the Scots last stronghold, Stirling Castle, falls in July. The defeated Scots give in to English rule and are allowed to keep there lands, but there is one man who continues to fight, William Wallace. Returning to the scene in 1303, Wallace leads a small band of supporters and continue the fight for freedom against the English. Wallace and his band clashed with the English near Peebles in Febuary 1304 and again at the Bridge of Earn in September 1304, pursued they hide in forests and peasant homes until finally, Wallace is betrayed by one of his own men, and captured by the English on August 3rd 1305 near Glasgow. He was quickly transported to London for a show trial. On Aug. 23, 1305 in England's Westminster Hall, the English justices read the large list of charges against him. Wallace was not allowed to speak or to defend his actions. At one point, he is believed to have yelled, “I cannot be a traitor, for I owe him (King Edward I) no allegiance. He is not my sovereign. He never received my homage, and whilst life is in this persecuted body, he never shall receive it. To the other points whereof I am accused, I freely confess them all. As governor of my country, I have been an enemy to its enemies. I have slain the English. I have mortally opposed the English King. I have stormed and taken the towns and castles which he unjustly claimed as his own. If I or my soldiers have plundered or done injury to the houses or ministers of religion, I repent me of my sin, but it is not of Edward of England, I shall ask pardon.” Wallace’s defence that he could not have committed treason because he never accepted Edward as his King later become part of his legend, but carried no weight at the trial. Wallace was found guilty of treason, sacrilege, murder and a host of other offences. Wallace was sentenced to be drawn, hanged and quartered. His torture began by him being dragged along the ground behind horses to the place of execution, a four and a half mile journey. Once dragged naked to the butcher yards at Smithfield in London, Wallace died the most horrific death you could possibly imagine. He was hung until semi conscious, stretched, his penis and testicles were sliced off, his stomach was opened and his intestines pulled out and set on fire while still attached to him, his rib cage was cut open to show his still beating heart, all this done before his very eyes, only the actual tearing out of his heart finally ended his life. Within sight of Saint Bartholomew’s church Wallace was beheaded and quartered, his head placed on a spike on London Bridge, other parts of his body sent to leading towns in Scotland as a warning to all other would be “traitors”. Edward may have believed that with Wallace's capture and execution, he had at last broken the spirit of the Scots. He was wrong. In executing Wallace, Edward had martyred a popular Scots military leader and fired the Scottish people's determination to be free, particularly one, Robert Bruce, the 2nd Earl of Carrick, whom soon ended his submission to England. At first it indeed appeared Wallace’s horrific death had caused Scotland’s crusade for freedom to die also, however on March 25th 1306, Robert the Bruce is crowned King of Scotland. King Edward again heads north with his Army to vanquish this new traitor, but on July 7th 1307, at age 68, he dies at Scottish boarder. His army and kingdom are now in the incompetent hands of his son, Edward II, known more for his rampant homosexuality than his military ambitions, who returns with his forces to England. Learning from Wallace’s triumphs and mistakes, Bruce wins back most of Scotland over the next 7 years. Edward II finally leads his army north meeting Bruce and the Scots at Bannockburn on June 23rd 1314 and in a ferocious two-day battle, the Scots defeat the English. Inspired by Wallace, Robert the Bruce wins Scotland’s independence for the next 400 years. In the 18th and 19th century the legend of Wallace experienced a resurgence of popularity, recognised as an icon for Scotland’s Freedom. Wallace Monuments were built throughout the country, such as the National Wallace Monument in Stirling, built in 1861. But after World War 2, Scotland’s greatest hero was on the way to being forgotten. That is until Wallace’s remarkable and heroic story came to life again in 1995 in the film Braveheart, starring Mel Gibson as Wallace. Although historically inaccurate in many places, such as featuring the battle of Stirling Bridge without an actual bridge, Wallace being involved with the Princess (rather ludicrous considering the real princess was about 5 or 6 years old at the time), the film starting in 1280 with Scotland and England at war (which they were not) and many Scottish historians considering Gibson’s actual portrayal of Wallace as more of a Lethal Weapon in drag than Scotland’s greatest hero, the film did do very well and was deserving of the best picture academy award it one. The film also inspired Millions in its drama of Wallace. Thanks in part to the movie Braveheart, the story of William Wallace has stretched beyond Scotland boarders, and his name is even remembered on the map of Scotland itself. Every Generation of Scots recognises Wallace’s selfless devotion and his love of his native soil. William Wallace was not just an icon for political change, he was a selfless brave warrior who never gave up and always fought with heart and soul until the very end and even his martyr death was an inspiration of courage and heart. Scots today remember Wallace as their greatest hero, the savior of their nation, and he is remembered by me as one of my personal heroes and idol.